عدالت

گارانتي يعني ضمانت، ضمانت حق شما


يك تعريف ساده

اگر وسيله‌اي كه خريده‌ايد خيلي خوب كار نمي كند و فروشنده به شما قول داده كه در صورت بروز هر مشكل جنس را پس بگيرد يا عوض كند، مطمئن باشيد كه مجبور است به قولي كه داده وفا كند، چون شما از او گارانتي دريافت كرده ايد، يادتان باشد گارانتي يعني ضمانت چيزي كه توليدكننده براساس آن به شما قول مي دهد در مدتي مشخص براي كالايي كه به شما فروخته خدماتي ارايه كند، اين خدمات مي تواند تعمير، تعويض قطعات يا حتي تعويض كالا باشد كه در بازار رقابتي سالهاي اخير نقش عمده‌اي در جلب توجه خريدار دارد. به همين دليل توليد كننده ها تلاش زيادي مي كنند تا از اين عرصه عقب نمانند. گارانتي در حال حاضر مورد اجبار قانوني نيست، يعني توليد كننده مجبور نيست كالاي خود را ضمانت كند. اما براساس ماده 10 قانون مدني، ارايه خدمات پس از فروش در صورت پذيرش طرفين مورد تاييد است.

تصويب و اجرا بعد از 15سال

كشورهاي پيشرفته دنيا سالهاست كه ضمانت‌هاي پس از فروش را براي ارايه دهندگان كالاها و خدمات الزامي كرده‌اند و خيلي هم سفت و سخت اجراي اين ضمانت‌ها را پيگيري مي‌كنند. در ايران هم قانون حمايت از حقوق مصرف كننده، بندهايي قانوني براي گارانتي دارد. البته زمان زيادي نيز از تصويب آن نمي‌گذرد، يعني بعد از سالها اصرار و فشار، سال 88 تصويب و اجرايي شد. البته بحث و مطرح شدن آن به دهه 70 باز مي گردد . اما بالاخره سال 88 تصويب شد. در كل لازم است بدانيد كه براساس قانون حمايت از مصرف كنند ، خدمات پس از فروش يا همان گارانتي يك حق و در عين حال تكليف است.

براساس ماده 10 قانون مدني، ارايه خدمات پس از فروش در صورت پذيرش طرفين مورد تاييد است.

يادتان باشد گارانتي تكليفي است براي عرضه كنندگان كالاها و خدمات ايراني. نه اينكه اين را ما بگوييم، ماده 2 قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان كه در بالا صحبت از آن شد، خيلي جدي و بدون هيچ استثنايي اين موضوع را مطرح مي كند و مي‌گويد:

« تمام عرضه‌كنندگان كالا و خدمات، مسۆول سلامت كالا و خدمات عرضه‌شده مطابق با ضوابط مندرج در قوانين هستند.» به عبارتي فروشنده نيز حين فروش، درست زماني كه دارد تبليغ كالاي خود را مي كند، بايد حواسش باشد كه برابر قانون بايد به حرف هايي كه مي زند عمل كند. اين قانون به همين جا ختم نمي شود و در ماده سوم خود نيز اين موضوع را كاملتر كرده و در واقع با ارايه كنندگان كالا و خدمات، اتمام حجت مي كند و مي گويد: عرضه‌كنندگان كالا و خدمات و توليدكنندگان مكلفند ضمانت‌نامه‌اي را كه دربردارنده مدت و نوع ضمانت است همراه با صورتحساب فروش كه در آن قيمت كالا يا اجرت خدمات و تاريخ عرضه درج شده باشد، به مصرف‌كنندگان بدهند. گويا قانونگذار قصد دارد حسابي گوش آنهايي كه زير قول خود مي زنند را بچرخاند.

كالاهايي كه بايد ضمانت شود

يادتان باشد درست است كه قانون ايران توليدكننده ها را مجبور به ضمانت كالاي خود نكرده اما ماده4 قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان بسياري از عرضه كنندگان كالاها و خدمات را ملزم دانسته كه خدمات خود را ضمانت كنند.

 

اين قانون شامل تمامي عرضه‌كنندگان اعم از توليدكنندگان و واردكنندگان كالاهاي سرمايه‌اي از جمله خودرو (سنگين يا سبك‌)، ماشين‌آلات صنعتي‌، كشاورزي‌، راهسازي‌، لوازم خانگي‌، مصنوعات الكتريكي و الكترونيكي‌، صوتي‌، تصويري و وسايل ارتباطي مي شود و اين گروه‌ها مكلف به ارايه سرويس و خدمات بعد از فروش نيز هستند؛ يعني اين كه مشتريان لوازم خانگي، وسايل برقي، لوازم خودرو و تاسيسات صنعتي بدانند كه بايد گارانتي محصول خريداري شده خود را از فروشنده دريافت كنند.

راهنمايي براي شكايت

زماني كه مشتري پاي پيشخوان مغازه دارهاست معمولا بازار تعريف از گارانتي شركت‌هاي توليدكننده توسط فروشنده بسيار گرم است. اما خدا نكند كه يك روز اين كالا با عيب و نقصي مواجه شود. بعضي از همين مغازه داراني كه چند روز پيش با آب و تاب از گارانتي محصول صحبت مي كردند، امروز با بي ميلي با مشتري خود كه براي عملي كردن همان قول و قرارها به سراغشان آمده برخورد مي كنند. اگر شما هم چنين مشكلي داريد بايد بدانيد كه ماده دوم قانون حمايت از حقوق مصرف كننده كالاها را به دو دسته تقسيم كرده است. كالاهايي كه در بازار فراوان هستند و كالاهايي كه نمونه‌اي در بازار ندارند. براين اساس اگر كالاي شما فراوان است، برابر اين قانون فروشنده بايد عين كالاي فروخته شده را به مشتري بدهد. اما اگر كالاي ناياب، داراي گارانتي باشد، مشتري براساس حقي كه قانون حمايت از مصرف كننده به او داده، مي تواند معامله را به هم زده و قيمت كالا را پس بگيرد. البته در عين حال مي تواند كالا را نگه دارد و ميزان خسارتي كه به كالا وارد شده را از قيمت اصلي آن كسر كند. در هر دو روش قانون از وي حمايت خواهد كرد.

يك راهكار به شما آموزش مي‌دهيم؛ راهكاري كه قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان پيش پاي شما قرار داده است. براي اينكه حق و حقوق خود كه از گارانتي محصولات حاصل شده است را بگيريد، به انجمنهاي حمايت از حقوق مصرف كنندگان مراجعه كنيد.

 

دست به يقه نشويد

تا اينجا متوجه شديد كه قانون طرف شما را گرفته و حق را به شما داده است، اما اگر فروشنده يا توليد كننده زير بار نرفت و مطمئن هم بود كه براي يك مبلغ كم مشتري خود را اسير مراحل قانوني نمي كند، شما براي احقاق حقتان يقه فروشنده را نگيريد. الان يك راهكار به شما آموزش مي‌دهيم؛ راهكاري كه قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان پيش پاي شما قرار داده است. براي اينكه حق و حقوق خود كه از گارانتي محصولات حاصل شده است را بگيريد، به انجمنهاي حمايت از حقوق مصرف كنندگان مراجعه كنيد. 2 عنوان از اصلي ترين وظايف اين انجمن ها كه اين روزها ديگر در همه جاي كشور وجود دارند احقاق حق مشتري هاست. اين مراكز طبق بندهاي 3 و 4 ماده 12 قانون بررسي شكايات به افرادي كه شكايت دارند خدمات مشاوره‌اي و حقوقي ارايه كرده و در صورت لزوم شكايت را به مراجع مربوطه ارجاع مي دهند. از اين طريق بدون هزينه و بدون آگاهي تخصصي از مباحث حقوقي مي توانيد حق خودتان را بگيريد. هيچ وقت از حق خود نگذريد.

 

به نقل از:

http://hoghough1389.blogfa.com/


برچسب‌ها:
+ نوشته شده در چهارشنبه هجدهم 2 1392ساعت   توسط حدیثه اوزمانی | (0) نظر

عدالت


جز نام نيك و بد، چه شنيدي كه باز ماند *** از دور مُلك دادگران و ستمگران
عــــــدل اختيار كن كه به عالم نبرده اند *** بهتر ز نام نيك، بضاعت مسافران


برچسب‌ها:
+ نوشته شده در سه شنبه هفدهم 11 1391ساعت   توسط حدیثه اوزمانی | (0) نظر

X