عدالت

گارانتي يعني ضمانت، ضمانت حق شما


يك تعريف ساده

اگر وسيله‌اي كه خريده‌ايد خيلي خوب كار نمي كند و فروشنده به شما قول داده كه در صورت بروز هر مشكل جنس را پس بگيرد يا عوض كند، مطمئن باشيد كه مجبور است به قولي كه داده وفا كند، چون شما از او گارانتي دريافت كرده ايد، يادتان باشد گارانتي يعني ضمانت چيزي كه توليدكننده براساس آن به شما قول مي دهد در مدتي مشخص براي كالايي كه به شما فروخته خدماتي ارايه كند، اين خدمات مي تواند تعمير، تعويض قطعات يا حتي تعويض كالا باشد كه در بازار رقابتي سالهاي اخير نقش عمده‌اي در جلب توجه خريدار دارد. به همين دليل توليد كننده ها تلاش زيادي مي كنند تا از اين عرصه عقب نمانند. گارانتي در حال حاضر مورد اجبار قانوني نيست، يعني توليد كننده مجبور نيست كالاي خود را ضمانت كند. اما براساس ماده 10 قانون مدني، ارايه خدمات پس از فروش در صورت پذيرش طرفين مورد تاييد است.

تصويب و اجرا بعد از 15سال

كشورهاي پيشرفته دنيا سالهاست كه ضمانت‌هاي پس از فروش را براي ارايه دهندگان كالاها و خدمات الزامي كرده‌اند و خيلي هم سفت و سخت اجراي اين ضمانت‌ها را پيگيري مي‌كنند. در ايران هم قانون حمايت از حقوق مصرف كننده، بندهايي قانوني براي گارانتي دارد. البته زمان زيادي نيز از تصويب آن نمي‌گذرد، يعني بعد از سالها اصرار و فشار، سال 88 تصويب و اجرايي شد. البته بحث و مطرح شدن آن به دهه 70 باز مي گردد . اما بالاخره سال 88 تصويب شد. در كل لازم است بدانيد كه براساس قانون حمايت از مصرف كنند ، خدمات پس از فروش يا همان گارانتي يك حق و در عين حال تكليف است.

براساس ماده 10 قانون مدني، ارايه خدمات پس از فروش در صورت پذيرش طرفين مورد تاييد است.

يادتان باشد گارانتي تكليفي است براي عرضه كنندگان كالاها و خدمات ايراني. نه اينكه اين را ما بگوييم، ماده 2 قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان كه در بالا صحبت از آن شد، خيلي جدي و بدون هيچ استثنايي اين موضوع را مطرح مي كند و مي‌گويد:

« تمام عرضه‌كنندگان كالا و خدمات، مسۆول سلامت كالا و خدمات عرضه‌شده مطابق با ضوابط مندرج در قوانين هستند.» به عبارتي فروشنده نيز حين فروش، درست زماني كه دارد تبليغ كالاي خود را مي كند، بايد حواسش باشد كه برابر قانون بايد به حرف هايي كه مي زند عمل كند. اين قانون به همين جا ختم نمي شود و در ماده سوم خود نيز اين موضوع را كاملتر كرده و در واقع با ارايه كنندگان كالا و خدمات، اتمام حجت مي كند و مي گويد: عرضه‌كنندگان كالا و خدمات و توليدكنندگان مكلفند ضمانت‌نامه‌اي را كه دربردارنده مدت و نوع ضمانت است همراه با صورتحساب فروش كه در آن قيمت كالا يا اجرت خدمات و تاريخ عرضه درج شده باشد، به مصرف‌كنندگان بدهند. گويا قانونگذار قصد دارد حسابي گوش آنهايي كه زير قول خود مي زنند را بچرخاند.

كالاهايي كه بايد ضمانت شود

يادتان باشد درست است كه قانون ايران توليدكننده ها را مجبور به ضمانت كالاي خود نكرده اما ماده4 قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان بسياري از عرضه كنندگان كالاها و خدمات را ملزم دانسته كه خدمات خود را ضمانت كنند.

 

اين قانون شامل تمامي عرضه‌كنندگان اعم از توليدكنندگان و واردكنندگان كالاهاي سرمايه‌اي از جمله خودرو (سنگين يا سبك‌)، ماشين‌آلات صنعتي‌، كشاورزي‌، راهسازي‌، لوازم خانگي‌، مصنوعات الكتريكي و الكترونيكي‌، صوتي‌، تصويري و وسايل ارتباطي مي شود و اين گروه‌ها مكلف به ارايه سرويس و خ
برچسب‌ها:

+ نوشته شده در چهارشنبه هجدهم 2 1392ساعت   توسط حدیثه اوزمانی | (0) نظر

عدالت


جز نام نيك و بد، چه شنيدي كه باز ماند *** از دور مُلك دادگران و ستمگران
عــــــدل اختيار كن كه به عالم نبرده اند *** بهتر ز نام نيك، بضاعت مسافران


برچسب‌ها:
+ نوشته شده در سه شنبه هفدهم 11 1391ساعت   توسط حدیثه اوزمانی | (0) نظر

X